Обратно към Новини

Списание Мениджър

28 May 2014

Списание Мениджър (Януари 2014)

Селин Едит Болар е изпълнителен директор на дружествата "Групама Застраховане" и "Групама Животозастраховане", част от френската компания "Групама". Магистър по мениджмънт от Института за икономически и търговски науки ESSEC във Франция и по естествени науки от Националния агрономически институт Париж-Гриньон. Започва кариерата си като консултант по стратегия и организация през 1999 г. От 2002 до 2005 г. е консултант на проекти за микрокредити в селското стопанство във Виетнам.

Работи в застрахователния сектор от 2005 г., когато оглавява структурното звено "Земеделски продукти" в "Групама Лоар Бретан". От 2007 до 2009 г. отговаря за отдел "Продукти и пазари", като управлява над 70 регионални звена за развитие на застрахователен портфейл. От 1 януари 2010 г. до днес е в ръководството на българския филиал на френската "Групама". Първоначално е зам. изпълнителен директор на оперативна дейност, а от ноември 2011 г. – изпълнителен директор на двете дружества. Член е на Българо-френската търговска камара. В началото на 2011 г. е избрана за съветник на френското външно министерство по въпросите на застрахователния сектор у нас.

10 еднакви въпроса към чуждите мениджъри

Да кажеш това, което ще направиш, и да направиш това, което си казал

"ГРУПАМА ЗАСТРАХОВАНЕ" ЕАД И "ГРУПАМА ЖИВОТОЗАСТРАХОВАНЕ" ЕАД са български филиали на френската застрахователна група “Групама", която присъства В 13 страни и обслужва над 13 млн. клиенти с 33 хил. служители. В България двете дружества развиват дейност в областта на банковото застраховане и работят в тясно сътрудничество с Банка ДСК. Сред предлаганите от тях продукти има специално разработени застраховки живот, свързани с банкови кредити, застраховки злополука на картодържател, имуществени, спестовни застраховки, помощ при пътуване, както и застраховки срещу безработица.

Изумявам се колко бързо българите могат да реагират и да направят неща, които в света биха били определени като невъзможни, споделя Селин Болар - изпълнителен директор на "Групама Застраховане" и "Групама Животозастраховане"

Госпожо Болар, какво беше първото Ви Впечатление, когато дойдохте в България?

Пристигнах в София за първи път през зимата на 2009 г. Стори ми се много студено - идвах от Британи, Франция. Когато останах, започнах да се изненадвам. България се оказа смесица между съвременност и традиции в управлението на бизнеса. Едно от нещата, които ме учудиха, беше количеството хартия, което се използва в административната работа. Всичко трябваше да бъде принтирано и с печат. Като човек, роден и възпитан във Франция, ми се струваше странно да нося печати със себе си. Сега нещата са по-различни. Бях впечатлена от скоростта на интернет и че го има навсякъде. Това прави бизнеса много по-лесен.

Какво Ви доведе тук? Защо България е от значение за Вашата компания? Не сме ли твърде малък пазар?

През 2002 г. френската застрахователна компания "Групама" реши да разшири международното си присъствие. Източна Европа бе избрана за част от стратегическото й развитие. Пристигнахме в България по същото време, когато навлязохме на други пазари.

Бях любопитна да опозная тази част от Европа, за която не знаех много. Във Франция нямаме ясна идея как работят българите. Беше ми интересно. Преди да дойда тук бях живяла и работила във Виетнам. За застрахователния сектор България е развиваща се страна, но тя е важен елемент от региона. При идването ни тук за нас бе важно, че имахме споразумение с български партньор - Банка ДСК.

Как Ви се струва бизнес средата у нас, сравнена с тази в другите страни? Откъде идва най-голямата трудност при упражняване на дейността ви?

Практиките не са толкова различни. Бизнесът е бизнес навсякъде. Важното е, когато пристигнеш в нова страна, да се запознаеш с местните особености. Трябва да изградиш връзка на доверие с партньорите си. Да накараш нещата да заработят правилно. Да кажеш това, което ще направиш, и да направиш това, което си казал. Това са правила в бизнеса, които се прилагат навсякъде. Най-голямата трудност пред нас е законовата рамка. Тя може да бъде променена много бързо. Понякога е трудна за разбиране, защото има закони, които са в конфликт помежду си. Част от това се дължи на усилията на България да синхронизира националното си законодателство с европейското.

Как българските партньори Ви приемат като мениджър? Езикът бариера ли е? Не се ли чувствате чужденец в собствената си компания?

Вярвам, че нямам проблеми с приемането ми като мениджър. Отношенията са въпрос на време и доверие. След като те разпознаят като сериозен партньор, националността не е от значение. Езикът не е пречка, защото тук много хора говорят английски. Когато пристигнах, ми беше малко неловко, защото не говорех езика, а смятам, че е добре на него да обсъждам проблемите. От известно време обаче уча български и това улеснява нещата. От опита си във Виетнам знаех, че Винаги е по-добре да започнеш да учиш езика на страната, където ще работиш, защото това е добра инвестиция.

Първата година след като пристигнах вземах уроци по български по час на ден. Днес мога да говоря на някои теми с колегите и да разбирам смисъла на писани текстове. Това е голям плюс. Иначе в началото, когато човек пристигне в една компания, той винаги се чувства в нея малко чужденец. Важи за всеки и навсякъде. Това не е въпрос на национални особености. Вече четири години съм тук и мога да кажа, че днес имам верен екип, който е винаги с мен. Чувствам се сред свои хора.

Кои са предизвикателствата пред чуждите мениджъри, работещи у нас? Кое е най голямото предизвикателство, което на Вас Ви предстои?

Трудностите пред чуждите мениджъри са същите като пред българските - как да се справим в тази сложна икономическа среда. Налага се да се адаптираме към желанията на клиентите. Да намаляваме цените и в същото време да подобряваме нивото на услугите. За мен лично предизвикателство е промотирането на застрахователния сектор в България. Той не е развит, особено по отношение на индивидуалния клиент. Развито е автомобилното застраховане, за което всички знаят. Но има и много други застрахователни нужди, които не са покрити, защото българинът не знае точно как може да използва една застраховка, за какво е тя и за какво не е. За мен е важно да обясня това на потребителите.

Коя е най-голямата разлика между българските и чуждите клиенти?

Разглеждам клиентите като сбор от много, разнообразни личности. Може всички да отправяме

поглед към една и съща услуга, но някои от нас искат повече качество, за други е по-важна цената. Трети се нуждаят от близка връзка с бранда. Това е валидно като за България, така и за останалите страни.

Имате ли специфични критерии при попълване на персонала? Как намирате добри служители?

Като компания, част от международна група, имаме еднакви ценности, които искаме служителите ни навсякъде да споделят. В България търся хора, които имат чувство за отговорност към клиентите, партньорите и самите себе си. Служителите ни трябва да бъдат отговорни за решенията, които вземат и които не вземат. Това е първата ценност, към която съм много чувствителна.

Втората е солидарността, защото застраховането по природа е бизнес на солидарност. Нея трябва да я има между служителя и клиента, както и между самите служители. Друга важна ценност е умението да разбираме всеки клиент какво той лично иска, а не да предлагаме едно просто общо решение за всички.

Имаме процес на назначаване, в който правим аналитични ситуационни тестове. Те са писмени и устни - зависи от типа на позицията. Питаме кандидатите как биха реагирали в определени ситуации. Само с лична среща мога да се убедя дали един човек се вписва в ценностите ни или не.

Статията в PDF- стр 1 стр. 2


Сподели